Valóban drága a meszes talajstabilizáció?
2010. 07. 01. 15:36
Sokat vitatott kérdés, hogy a mára egyre inkább elfogadott meszes stabilizáció drágának tekinthető-e vagy sem a többi megoldással összevetve.
A meszes stabilizáció magyarországi meghonosításán régóta fáradozó úttörörője a Nyugat-magyarországi Egyetem Erdőfeltárási és Vízgazdálkodási Intézeti Tanszéke.
Ez a lelkes kutatócsoport 2009-ben készített egy tanulmányt az erdészeti utak meszes stabilizációjáról, amelyben szerepel egy konkrét méretezési példa a meszes stabilizáció és a zúzottkő burkolat költségeinek összehasonlítására.(A tanulmány címe: A meszes talajstabilizációval szerzett tapasztalatok erdészeti utakon, készítői:Dr.Kosztka Miklós, Dr.Péterfalvi József, Dr.Markó Gergely, Primusz Péter, Makkai Zoltánné, Balázs László)
Ezt a méretezési példát hívom segítségül a téma megvitatására:
A meszes stabilizáció magyarországi meghonosításán régóta fáradozó úttörörője a Nyugat-magyarországi Egyetem Erdőfeltárási és Vízgazdálkodási Intézeti Tanszéke.
Ez a lelkes kutatócsoport 2009-ben készített egy tanulmányt az erdészeti utak meszes stabilizációjáról, amelyben szerepel egy konkrét méretezési példa a meszes stabilizáció és a zúzottkő burkolat költségeinek összehasonlítására.(A tanulmány címe: A meszes talajstabilizációval szerzett tapasztalatok erdészeti utakon, készítői:Dr.Kosztka Miklós, Dr.Péterfalvi József, Dr.Markó Gergely, Primusz Péter, Makkai Zoltánné, Balázs László)
Ezt a méretezési példát hívom segítségül a téma megvitatására:
Geometriai adatok:
Burkolat szélessége: 3,5 m
Úthossz: 5 km
Méretezési adatok:
Földmű teherbírása: CBR%=1
Forgalom: F100=1000 db 100 kN-os e.t.á
A fenti adatok alapján és az AASHO empirikus méretezési függvényt alkalmazva a szükséges egyenérték-vastagság 40 ecm-re adódott. A következőkben két egymással egyenértékű pályaszerkezetet tervezünk meg, amelyek a fenti méretezési követelményeknek eleget tesznek.
Hagyományos zúzottkő pályaszerkezet:
15 cm HK e=0,5 3675 Ft/fm
35 cm ZK e=1 8575 Ft/fm
50 cm összesen: 12250 Ft/fm
Mészstabilizációs pályaszerkezet:
35 cm MS e=0,8 3080 Ft/fm
15 cm ZK e=1 3675 Ft/fm
50 cm összesen: 6755 Ft/fm
Megtakarítás: 5495 Ft/fm
Az első esetben a pályaszerkezet építési költsége egy 5 km hosszú feltáróút esetében 61 250 000 Ft míg a másodikban csak 33 775 000. A megtakarítás alapján (27 475 000) azt mondhatjuk, hogy ugyanannyi pénzből közel 9 km hosszú út pályaszerkezete építhető meg a mészstabilizáció alkalmazásával.
Az előbbi méretezési példa költségelemzése országos egységárak figyelembevételével a következőképpen alakul:
Geometriai adatok:
Burkolat szélessége: 3,5 m
Úthossz: 5 km
Helyszinen kevert stabilizált alapréteg készítése mésszel:
Szállítási távolság: 250 km
Szállítási költség: 18 Ft/t/km
Mész ára: 22 000 Ft/t
Építési költség: 2500 Ft/fm
Folyamatos szemeloszlású zúzottkőpálya készítése, homok bekötéssel 50 km-es szállítási távolság esetén:
Anyag: 8000 Ft/fm
Munkabér: 1500 Ft/fm
Gépköltség: 3000 Ft/fm
Költség: 12500 Ft/fm
Homokos kavics védőréteg készítése 50 km szállítási távolság esetén:
Anyag: 1500 Ft/m3
Munkabér: 500 Ft/m3
Gépköltség: 2000 Ft/m3
Költség: 4000 Ft/m3
Hagyományos zúzottkő pályaszerkezet költsége:
15 cm HK e=0,5 2100 Ft/fm
35 cm ZK e=1 15300 Ft/fm
50 cm összesen: 17400 Ft/fm
Mészstabilizációs pályaszerkezet:
35 cm MS e=0,8 4620 Ft/fm
3,5%-os mészadagolás mellett szükséges mennyiség: 80 kg/fm
3,5%-os mészadagolás költsége: 1760 Ft/fm
Szállítási költség: 360 Ft/fm
Építési költség: 2500 Ft/fm
15 cm ZK e=1 6600 Ft/fm
50 cm összesen: 11220 Ft/fm
Megtakarítás: 6180 Ft/fm
A megtakarítás folyóméterenként ebben az esetben 6180 Ft, ami 5 km hosszú út esetében 30,9 millió forint megtakarítást jelent.
Fontos megjegyezni, hogy a fenti számítások tájékoztató jellegűek, mivel az eredményt nagy mértékben befolyásolja a vállalkozó műszaki felszereltsége, hogy hogyan és milyen távolságról szállítjuk az építési anyagokat és hogy milyen az éppen aktuális közgazdasági helyzet. Ennek ellenére azt mondhatjuk, hogy a fenti számok mégsem rugaszkodnak el nagyon a valóságtól és az eredmények nem hagyhatók figyelmen kívül.
Az eddigiekben csak a bekerülési költséggel foglalkoztunk, azonban az erdészeti utak fenntartási költségei sem hanyagolhatóak el. Közgazdasági szempontból az a pályaszerkezet variáció az előnyösebb, aminek a bekerülési költsége és a fenntartási költsége az élettartama alatt minimálisra adódik. A kísérleti útpályaszerkezetek erről is felvilágosítást nyújtanak. A mészstabilizációs pályaszerkezetek fenntartása jóval alacsonyabbra becsülhető, mint a hagyományos pályaszerkezeteké.
A mészstabilizáció rétegek ugyanis megakadályozzák a rájuk helyezett zúzottkő és altalaj összekeveredését, vagyis nem engedi meg, hogy a kötött altalaj elnyelje a felső zúzottkő réteget, mivel a mész megváltoztatja a kötött talaj tulajdonságait és közelíti azokat az átmeneti talajokéhoz (homokliszt, iszap) Idővel valószínűleg a mészstabilizációs rétegek is „magukba zárnak” bizonyos mennyiségű zúzottkövet, de ez jóval kevesebb lesz várhatóan, mint az elázott kötött altalaj esetében.
Ezért még akkor is érdemesebb a mészstabilizációt választani, ha az építés során közvetlen közgazdasági előnyök nem mutatkoznak a hagyományos szerkezettel szemben.
Burkolat szélessége: 3,5 m
Úthossz: 5 km
Méretezési adatok:
Földmű teherbírása: CBR%=1
Forgalom: F100=1000 db 100 kN-os e.t.á
A fenti adatok alapján és az AASHO empirikus méretezési függvényt alkalmazva a szükséges egyenérték-vastagság 40 ecm-re adódott. A következőkben két egymással egyenértékű pályaszerkezetet tervezünk meg, amelyek a fenti méretezési követelményeknek eleget tesznek.
Hagyományos zúzottkő pályaszerkezet:
15 cm HK e=0,5 3675 Ft/fm
35 cm ZK e=1 8575 Ft/fm
50 cm összesen: 12250 Ft/fm
Mészstabilizációs pályaszerkezet:
35 cm MS e=0,8 3080 Ft/fm
15 cm ZK e=1 3675 Ft/fm
50 cm összesen: 6755 Ft/fm
Megtakarítás: 5495 Ft/fm
Az első esetben a pályaszerkezet építési költsége egy 5 km hosszú feltáróút esetében 61 250 000 Ft míg a másodikban csak 33 775 000. A megtakarítás alapján (27 475 000) azt mondhatjuk, hogy ugyanannyi pénzből közel 9 km hosszú út pályaszerkezete építhető meg a mészstabilizáció alkalmazásával.
Az előbbi méretezési példa költségelemzése országos egységárak figyelembevételével a következőképpen alakul:
Geometriai adatok:
Burkolat szélessége: 3,5 m
Úthossz: 5 km
Helyszinen kevert stabilizált alapréteg készítése mésszel:
Szállítási távolság: 250 km
Szállítási költség: 18 Ft/t/km
Mész ára: 22 000 Ft/t
Építési költség: 2500 Ft/fm
Folyamatos szemeloszlású zúzottkőpálya készítése, homok bekötéssel 50 km-es szállítási távolság esetén:
Anyag: 8000 Ft/fm
Munkabér: 1500 Ft/fm
Gépköltség: 3000 Ft/fm
Költség: 12500 Ft/fm
Homokos kavics védőréteg készítése 50 km szállítási távolság esetén:
Anyag: 1500 Ft/m3
Munkabér: 500 Ft/m3
Gépköltség: 2000 Ft/m3
Költség: 4000 Ft/m3
Hagyományos zúzottkő pályaszerkezet költsége:
15 cm HK e=0,5 2100 Ft/fm
35 cm ZK e=1 15300 Ft/fm
50 cm összesen: 17400 Ft/fm
Mészstabilizációs pályaszerkezet:
35 cm MS e=0,8 4620 Ft/fm
3,5%-os mészadagolás mellett szükséges mennyiség: 80 kg/fm
3,5%-os mészadagolás költsége: 1760 Ft/fm
Szállítási költség: 360 Ft/fm
Építési költség: 2500 Ft/fm
15 cm ZK e=1 6600 Ft/fm
50 cm összesen: 11220 Ft/fm
Megtakarítás: 6180 Ft/fm
A megtakarítás folyóméterenként ebben az esetben 6180 Ft, ami 5 km hosszú út esetében 30,9 millió forint megtakarítást jelent.
Fontos megjegyezni, hogy a fenti számítások tájékoztató jellegűek, mivel az eredményt nagy mértékben befolyásolja a vállalkozó műszaki felszereltsége, hogy hogyan és milyen távolságról szállítjuk az építési anyagokat és hogy milyen az éppen aktuális közgazdasági helyzet. Ennek ellenére azt mondhatjuk, hogy a fenti számok mégsem rugaszkodnak el nagyon a valóságtól és az eredmények nem hagyhatók figyelmen kívül.
Az eddigiekben csak a bekerülési költséggel foglalkoztunk, azonban az erdészeti utak fenntartási költségei sem hanyagolhatóak el. Közgazdasági szempontból az a pályaszerkezet variáció az előnyösebb, aminek a bekerülési költsége és a fenntartási költsége az élettartama alatt minimálisra adódik. A kísérleti útpályaszerkezetek erről is felvilágosítást nyújtanak. A mészstabilizációs pályaszerkezetek fenntartása jóval alacsonyabbra becsülhető, mint a hagyományos pályaszerkezeteké.
A mészstabilizáció rétegek ugyanis megakadályozzák a rájuk helyezett zúzottkő és altalaj összekeveredését, vagyis nem engedi meg, hogy a kötött altalaj elnyelje a felső zúzottkő réteget, mivel a mész megváltoztatja a kötött talaj tulajdonságait és közelíti azokat az átmeneti talajokéhoz (homokliszt, iszap) Idővel valószínűleg a mészstabilizációs rétegek is „magukba zárnak” bizonyos mennyiségű zúzottkövet, de ez jóval kevesebb lesz várhatóan, mint az elázott kötött altalaj esetében.
Ezért még akkor is érdemesebb a mészstabilizációt választani, ha az építés során közvetlen közgazdasági előnyök nem mutatkoznak a hagyományos szerkezettel szemben.