Beszámoló egy konferenciáról - Mész szerepe az út- és vasútépítésben
2012. 11. 29. 12:03
November 7-én konferenciát szerveztünk Budapesten annak kapcsán, hogy egy hosszú, nagyon sok munkával teli folyamat végére értünk: Útügyi műszaki előírás készült meszes talajstabilizációra. Az előírást elkészítő bizottság tagjai a következők voltak: Dr. Gáspár László, Dr. Kosztka Miklós, Kubányi Zoltán, Roszik Gábor, Dr. Szendefy János, Tárczy László. Sajnos a miniszteri aláírás még várat magára 15 másik útügyi műszaki előírással jogi procedúraváltozások miatt, de ez a tény semmit nem von le az aktualitásából.
A programot Christophe Denayer nyitotta a meszes
talajstabilizáció európai összefoglalójával, és az alkalmazással kapcsolatos új
irányzatokkal. Ilyen pl az ún. könnyű, mint a tőzeges talajok stabilizációja,
amiben az északi országok a kezdeményezők. Beszélt arról, hogy melyik régióban
mikor kezdték először használni ezt a stabilizációs formát Európán belül.
Ezután Vim Maekelberg tartott előadást, aki a TUC-Rail építőmérnöke. Ez a tervező és projectcég végzi a belga vasúti beruházási tervezői feladatok nagy részét. Sok általuk végigvezényelt projectet érintett az előadása, de esettanulmányként csak kettőt emelt ki.
Az egyik egy autópálya melletti gyorsvasút építését részletezte mésszel stabilizált töltésen. A másik pedig egy ún. „zöld terasz támfal” építéséről szólt.
Ezután a német Mész Szövetség már nyugdíj előtt álló szaktekintélye, Hans-Josef Ritter beszélt az alkalmazás német aspektusáról. Németországban már annyira közismert a módszer, hogy a fejlesztés a minél kevésbé „poros” mész felé tolódott el.
Ezt követte az első magyar előadás a BME Geotechnika Tanszékének adjunktusától, Dr. Szendefy Jánostól, aki a megszületéséhez igencsak közel lévő magyar útügyi műszaki előírás tartalmáról beszélt igen nagy részletességgel és lelkesedéssel.
A következő előadó Csitos Balázs volt, aki a Leveller Kft ügyvezetője és tulajdonosa egyben, Ő inkább a gyakorlati, és főként a gazdasági oldalról közelítette meg a témát, nem kis érdeklődés fogadta. Főleg azért mert forintokat emlegetett a témában szóba jöhető összes eset kapcsán: elkerülő út, árvízvédelmi töltés, csarnok padló alatti ágyazat, autópályák valamint híd elő és háttöltés.
Roszik Gábor, aki jelenleg a Colas Hungáriánál dolgozik régi szívügyéről, az útfelújításokról és az ott elkövethető és igen gyakran el is követett hibákról beszélt. A legfőbb „bűnösként” a pályaszerkezet keresztirányú inhomogenitását emelte ki.
Az ezt követő előadások már a fő témától kicsit eltértek, egy viszonylag új keletű alkalmazásról volt szó, a mészhidrát szerepéről a bitumenben és az aszfaltban. Elsőként Dr. Gáspár László beszélt a KTI és a Carmeuse közös kutatási eredményeiről ami azért értékelhető nehezebben, mert a mészhidrát pusztán a bitumennel volt akkor még vizsgálva, ami nem biztos hogy életszerű, de irányt mutatott. A folyatatásban Lukács András , BME Msc hallgató összefoglalója következett a szakdolgozatáról, amit a mészhidrátos aszfaltvizsgálatokról írt. A dolgozat már elég szignifikánsan rávilágított a mészhidrát szerepére.
Szerző:Dudok Timea
Amennyiben részletesebben is érdekli a prezentációk bármelyike, kérem, írjon a dudokt@carmeuse.hu e-mai címre. Szívesen elküldöm az előadók elérhetőségeit és előadás anyagait PDF formátumban.
Ezután Vim Maekelberg tartott előadást, aki a TUC-Rail építőmérnöke. Ez a tervező és projectcég végzi a belga vasúti beruházási tervezői feladatok nagy részét. Sok általuk végigvezényelt projectet érintett az előadása, de esettanulmányként csak kettőt emelt ki.
Az egyik egy autópálya melletti gyorsvasút építését részletezte mésszel stabilizált töltésen. A másik pedig egy ún. „zöld terasz támfal” építéséről szólt.
Ezután a német Mész Szövetség már nyugdíj előtt álló szaktekintélye, Hans-Josef Ritter beszélt az alkalmazás német aspektusáról. Németországban már annyira közismert a módszer, hogy a fejlesztés a minél kevésbé „poros” mész felé tolódott el.
Ezt követte az első magyar előadás a BME Geotechnika Tanszékének adjunktusától, Dr. Szendefy Jánostól, aki a megszületéséhez igencsak közel lévő magyar útügyi műszaki előírás tartalmáról beszélt igen nagy részletességgel és lelkesedéssel.
A következő előadó Csitos Balázs volt, aki a Leveller Kft ügyvezetője és tulajdonosa egyben, Ő inkább a gyakorlati, és főként a gazdasági oldalról közelítette meg a témát, nem kis érdeklődés fogadta. Főleg azért mert forintokat emlegetett a témában szóba jöhető összes eset kapcsán: elkerülő út, árvízvédelmi töltés, csarnok padló alatti ágyazat, autópályák valamint híd elő és háttöltés.
Roszik Gábor, aki jelenleg a Colas Hungáriánál dolgozik régi szívügyéről, az útfelújításokról és az ott elkövethető és igen gyakran el is követett hibákról beszélt. A legfőbb „bűnösként” a pályaszerkezet keresztirányú inhomogenitását emelte ki.
Az ezt követő előadások már a fő témától kicsit eltértek, egy viszonylag új keletű alkalmazásról volt szó, a mészhidrát szerepéről a bitumenben és az aszfaltban. Elsőként Dr. Gáspár László beszélt a KTI és a Carmeuse közös kutatási eredményeiről ami azért értékelhető nehezebben, mert a mészhidrát pusztán a bitumennel volt akkor még vizsgálva, ami nem biztos hogy életszerű, de irányt mutatott. A folyatatásban Lukács András , BME Msc hallgató összefoglalója következett a szakdolgozatáról, amit a mészhidrátos aszfaltvizsgálatokról írt. A dolgozat már elég szignifikánsan rávilágított a mészhidrát szerepére.
Szerző:Dudok Timea
Amennyiben részletesebben is érdekli a prezentációk bármelyike, kérem, írjon a dudokt@carmeuse.hu e-mai címre. Szívesen elküldöm az előadók elérhetőségeit és előadás anyagait PDF formátumban.
Cimkék: Útalap készítés, talajstabilizáció